به تبلیغ من خوش آمدید

فرق بین کافه و کافی شاپ

فرهنگ کافه و کافه نشنی و کافی شاپ در ایران هر روز بیشتر از دیروز در حال جا افتادن است و افراد بالاخص جوانانی که هر روز بیشتر با آداب ورسوم این فرهنگ اخت می شوند، در حال افزایش است.و اگر هنگام پیاده روی در خیابان به اطرافتان توجه کرده باشید،در مکانهای به ظاهر مشابه از نظر کارایی،در سردر و یا شیشه مغازه آنها، نام و عبارت های متفاوتی را می بینید. مانند کافه، کافی شاپ، قهوه خانه و… و حتما کنجکاو شده اید تا تفاوت آنها را بدانید و یا شاید فکر میکنید خلاقیت در واژه پردازی بوده است که این واژگان متفاوت اما نزدیک به هم خلق شده اند، اما نه! این مکان ها از لحاظ مواد غذایی سرو شده و منو ، دکور و غیره باهم تفاوت دارند که در این محتوا ما میخواهیم به این تفاوتها بپردازیم.
کافه و کافی شاپ هردوهویت خود را از دورهم جمع شدن دو یا چند نفره و لذت بردن از مزه های مختلف و موسیقی ملایم و… بدست آورده اند. روز به روزصاحبان کافه و کافی شاپ در تلاش اند تا با آفرینش فضایی مناسب تر بیشتر و بیشتربه هویت آرمانی کافه وکافی شاپ نزدیک شوند. اما سوال اینجاست، تفاوت اساسی کافه و کافی شاپ چیست؟

کافی شاپ:

بیشتر به محلی مانند یک رستوران کوچک اتلاق میشود
در مورد تفاوت کافه و کافی شاپ باید بگویم که، کافی شاپ چیزی بین کافه و رستوران است که هم قهوه و انواع نوشیدنی ها در آن سرو میشود و هم غذای گرم و سرد. از زمان فراگیر شدن قهوه، کافی شاپ در ایران، محلی برای سرو قهوه و دورهمی مشتریان و افراد و محلی برای شعرخوانی و کتاب خوانی بوده است. به همین دلیل از همان ابتدا چیدمان و دکوراسیون کافی شاپ ها بصورت گفتگو محور و دورهمی چیده می شود. در نوع چیدمان کافی شاپ، میتوان میز و صندلی ها را جلوی کافی شاپ و در محیط باز و تراس طراحی کرد تا مشتریان با حال و هوای بهتر و استمشام هوای تازه، از غذایی که سفارش داده اند بیشتر لذت ببرند.
در کافی شاپ ها منو را روی میز قرار می دهند و گارسون برای گرفتن سفارش به همراه با یک دفترچه یادداشت، سر میز حاضر می شود و سفارش را می گیرد و در این حالت غالبا هزینه بعد از صرف سفارش پرداخت میشود.
در کافی شاپ، تعداد پرسنل با توجه به حجم آن بیشتر از کافه است. و هزینه آن نسبت به کافه با توجه به هزینه پرسنل و مکان و راه اندازی آن گران تر با این وجود هزینه آن از رستوران کمتر است.
از دیگر تفاوت های کافه و کافی شاپ میتوان به فروش لوازم مربوط به قهوه مانند پودر قهوه , اکسسواری های قهوه و … می اشاره کرد در حالی که در کافه صرفا قهوه سرو می شود.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید حرفه ای ها برای تشخیص یک کافی شاپ حرفه ای و خوب به این نکات اهمیت میدهند:
•استشمام بوی و عطر قهوه مرغوبِ درست رُست شده، در بدو ورود به کافی شاپ به جای هر بوی دیگری
•یک اسپرسوی حرفه ای سرو کند.
•کف کاپوچینو را درست و حرفه ای و راحت برای جدا خوردن از قهوه، درست کنند.
•قبل تحویل سفارش گوشتان را تیز کنید تا صدای دستگاه آسیاب قهوه رابشنوید که نشان از حرفه ای بودن کافی شاپ است زیرا اگر بلافاصله قبل دم کردن قهوه را آسیاب شود، قهوه لذیذتر خواهدشد
•همان مثل معروف” تناسب ظرف و مظروف”. هر نوع از قهوه باید در فنجان و یا ماگ مناسب و غذاها در ظرف متناسب با نوع غذا سرو شود.
•منو و ذکر قیمت

کافه :

کافه در فرهنگ لغت معین به معنی همه ی مردم و در فرهنگ لغت دهخدا به معنی ،جای عمومی برای نشستن و صرف قهوه و چای و غیره می باشد.
اما کافه به معنای عمومی مکان آن به محلی گفته می شود که افراد به دلخواه خود تنها یا با دوستان و هم قطارانشان برای صرف چای یا قهوه به همراه کیک . شیرینی، در آن حضور پیدا می کنند. کافه ها قرار نیست خلوت باشند و اما می توانند محیطی دنج برای خلوت کردن روحی و ذهنی می باشند
از دیگر تفاوت کافه و کافی شاپ این است که، کافه ها بیشتر از کافی شاپ ها تبدیل به پاتوق می شوند و این امر به سبب فضا و اتمسفر حاکم بر کافه هاست.
بعضی اوقات که مشتری تنهاست، بعضی از کافه ها بر ای آنها صندلی تکی روبروی کانتر تعبیه کرده اند که مشتری آنجا می نشیند و چیزی میخورد و اگر تمایل داشته باشد با کافه دار هم صحبت می شود. خب این هم یک روش برای جذب و نگه داشتن مشتری است.
در کافه ها بر خلاف کافی شاپ ها فقط غذای سرد و گرم سرو نمی شود و منوی آن شامل انواع قهوه و نوشیدنی سرد و گرم و اسموتی و کیک و شیرینی و حتی کیک خانگی.
در کافه های مختلف معمولا، منوی غذا و محیط و دکور و فضای حاکم مشابه اند اما چیزی که یک کافه را حرفه ای و از بقیه متمایز می کند خلاقیت در ارائه خدمات بطور متفاوت است.
یکی از خلاقانه ترین فکرها در شیوه ارائه خدمات کافه همین کافه های سیار هستند، در واقع کسانی که در گیر ودار پول و مجوز تاسیس کافه گیر کرده اند این فکر به سراغشان آمد که چرا کافه ها را بصورت سیار راه اندازی نکنند؟ البته با اینکه یک اقدام نو و جدیدی است اما به دلیل جذابیت آن به خوبی در دل مشتریان شان جا خوش کرده اند و درآمد خوبی دارند.